Stichting Zienderogen

Stichting

In 1966 viel Jacques Tuinder’s oog op een folder, waarin stond dat drie op de vier blinde mensen op deze aardbol onnodig het licht in hun ogen missen. Dat woordje ‘onnodig’ zette hem in beweging. Hij ontdekte dat het bijvoorbeeld mogelijk was om voor een miniem bedrag van ruim één euro een staarpatiënt te adopteren. En zo begon het. Wereldverbeteraar pur sang Jacques leerde zichzelf in een tijdsbestek van 19 dagen de internationale taal Esperanto aan. Er ontstond een wereldwijd netwerk, waarin hij zijn boodschap van hoop kon uitdragen.

Een gepassioneerd en bewogen man. Zéér begaan met zijn naasten en vooral met hen, die in deze wereld weinig hoop hebben. Vredelievend strijder tegen onnodige blindheid met alle ‘wapens’ die hij kon vinden binnen de optiekwereld en daarbuiten. Gestorven in het harnas zou je kunnen zeggen.

Zojuist teruggekeerd vanuit Tanzania temidden van de ‘naweeën’ van een dergelijke missie bleek zijn aardse tijd te zijn verstreken. “Ik zeg u, in zoverre gij dit aan één van deze mijn minste broeders hebt gedaan, hebt gij het Mij gedaan”, zei Jezus. Wij hebben naarstig het idee dat Jacques dit heel goed begrepen heeft. Mensen in Albanië, Brazilië, Bulgarije, Congo, Ghana, India, Kameroen, Kenia, Malawi, Marokko, Moldavië, Oekraine, Ossetië, Polen, Roemenië, Sri Lanka, Tadzjikistan en Zuid-Afrika hebben door zijn inspanningen zicht op de toekomst gekregen.

George de Jong

Daan Simoons