Zuid Afrika (mei 2016)

Kaart in het midden plaatsen
Verkeer knop
Fietsend
Transit

Op uitnodiging van stichting MaseChaba zijn wij Betül, Bas, Peter en Linda voor 10 dagen afgereisd naar Zuid-Afrika (Betlehem). Stichting MaseChaba zet zich onder leiding van Bert Koopman in voor kansarme en veelal met HIV geïnfecteerde (wees)kinderen. Tijdens deze missie hebben wij oogmetingen verricht in Maluti Hoogland Skool, wat een school is voor arme en moeilijk lerende kinderen. In de 10 dagen tijd hebben wij in totaal 1179 kinderen en volwassenen uit de omgeving gescreend, waarvan 170 een bril hebben gekregen en ook nog veel een kant en klare leesbril hebben ontvangen.

Op 29 mei spreken wij om 07.30 uur af op Schiphol. Na een voorspoedige vlucht landen wij om 21.30 uur in Johannesburg. Hier worden wij opgehaald door Graham, die ook betrokken is bij het project. Na een autorit van 3 uur komen we aan in Betlehem, waarbij wij ontzettend goed worden ontvangen in het gasthuis van de Maluti Hoogland Skool.

De eerste ochtend komen we om 09.00 uur samen met de docenten van de Maluti Hoogland Skool om het programma te bespreken en beginnen we met het opstarten. Dankzij stichting MaseChaba hebben wij op deze school beschikking tot een oogmeetunit met een spleetlamp en een foropter. Ook zetten wij een andere kamer klaar waar de autorefractor staat, de monturen worden geplaatst en de visusmetingen en refracties plaatsvinden. Hierna beginnen we met de eerste metingen. Veel kinderen spreken Zuid-Afrikaans en Engels, maar ook hebben wij tolken voor kinderen die Sesotho spreken. Het was moeilijk om te zien hoe slecht sommige kinderen het hadden en dat er een groot contrast was tussen de kinderen. Zo hadden sommige kinderen een smartphone terwijl een deel zonder schoenen kwam. De eerste dag hebben wij al veel kinderen gezien met een hoge hypermetropie (van +8 tot +10) en ook hoge cilinders kwamen veel voor.

De tweede dag (dinsdag) beginnen we om 07.30 uur met de weekopening op de Maluti Hoogland Skool. Hierbij verzamelen alle kinderen in een grote zaal met een podium, waarbij de directeur (Piet) de kinderen toespreekt over hoe zij met elkaar om moeten gaan. Deze week staat pesten onder de aandacht, wat is aangegeven met rode linten die door het schoolgebouw hangen. Na de speech worden wij met zijn vieren op het podium gehaald. De kinderen hebben liedjes en dansjes voor ons voorbereid en uiteindelijk eindigen wij met liedjes van de Lion King. Hierna starten we met de oogmetingen. We onderzoeken kinderen van de Maluti Hoogland Skool, maar ook omliggende scholen. Deze kinderen worden met een bus opgehaald, waarna ze in een grote zaal met een televisie wachten. Telkens worden er 5 kinderen naar de meetruimte geroepen. Eerst wordt er begonnen met de auto-refractor, vervolgens vindt er een visusmeting plaats met eventueel een refractie. Zonodig krijgen de kinderen een cycloplegische druppel, waarna ze na een half uur opnieuw worden gemeten. Uiteindelijk wordt er een bril uitgezocht en afgesteld met een föhn. Wij komen deze dag twee kinderen tegen die een implantlens hebben en een meisje die als kind een trauma heeft opgelopen aan haar oog. Helaas blijft de visus bij deze kinderen erg achter. In de aankomende dagen zien wij meerdere kinderen die een oogtrauma hebben opgelopen. In de middag ontvangen wij volwassenen uit het plaatselijke verzorgingshuis. Ook deze ouderen zijn erg arm en hebben niet de mogelijkheid om de oogarts te bezoeken. Veel hebben we kunnen helpen met een bifocale bril of een kant en klare leesbril, maar veel hadden ook cataract of maculadegeneratie.

De aankomende dagen zien wij veel kinderen uit onder andere de Farm Schools, omliggende scholen, weeshuizen en hospices. Weer zijn er veel kinderen met hoge refractie-afwijkingen, afwijkingen aan de oogstand en trauma’s aan het oog. Bij veel kinderen hebben wij de oogstand kunnen corrigeren met een bril. De kinderen die een amblyopie hadden en nog in de leeftijd waren dat ze behandelt kunnen worden hebben wij doorverwezen naar de oogarts. Helaas waren de meeste kinderen met een amblyopie al te oud voor een behandeling. Ook waren er volwassenen waarvan het netvlies was aangetast door de HIV.

Zaterdagochtend ontvingen wij volwassenen uit het verzorgingshuis. Ook hun hebben wij veelal kunnen helpen met een bril of oogdruppels. Dezelfde middag hadden wij Clarens bezocht. Dit is een klein plaatsje, ongeveer 30 km van Betlehem waar je voornamelijk souvenirtjes kunt kopen. Op Zondag hadden wij een vrije dag en zijn wij met het personeel van de school wezen ‘braaien’. Hierna hebben we een mooie wandeltocht gemaakt in de Golden Gate, met een ontzettend mooie uitzicht.

Maandag hebben wij voornamelijk de laatste kinderen van de Maluti Hoogland Skool gescreend. Ook zagen wij een meisje bij met albinisme. De visus was erg slecht, maar we hebben het toch iets beter kunnen maken met een bril en een zonnebril. De volgende dag zagen wij de kinderen van de MaseChaba daycare. De leeftijd lag hierbij tussen de 3 en 6 jaar. De aankomende dagen hebben wij nog veel kinderen gezien uit de verschillende Farm Schools uit de omgeving, weeshuizen en ook weer volwassenen. Er waren hierbij veel kinderen met een nystagmus, trauma’s uit het verleden en weer hoge refractie-afwijkingen. Het was erg mooi om te zien hoe de reactie van de kinderen was wanneer wij de juiste sterkte in de pasbril zetten.

Zaterdag was onze laatste ochtend. Wij hebben nog de laatste kinderen gescreend. Helaas zagen wij nog een meisje met vermoedelijk een melanoom, welke wij spoedig hebben doorgestuurd naar de oogarts. Aan het eind van de ochtend stond de teller op 1179 metingen en 160 brillen. Wij werden veel bedankt met cadeautjes van het personeel. Blij en voldaan hebben wij de meetruimtes opgeruimd en zijn we voor de terugreis naar de Lions Rock geweest. Dit is een grote opvang voor o.a. leeuwen en tijgers welke uit verschillende circussen en dierentuinen zijn gehaald. Hier worden ze goed verzorgt en krijgen zij meer aandacht. Vervolgens rijden wij terug naar Johannesburg en vliegen we om 23.15 uur terug naar Nederland.

Wij willen iedereen bedanken voor de ontzettend goede gastvrijheid, hulp en entertainment de afgelopen twee weken. Ook willen wij stichting MaseChaba en stichting Zienderogen bedanken voor de mooie kans en ervaring. Tot slot een dank aan Ursapharm voor de vele Hylo-Care druppels die wij gesponsord hebben gekregen.

Bas Moerkerken, Linda ten Brinke, Peter Ribbens & Betül Tekeli,
13 juni 2016

Deel deze pagina: Share on Facebook77Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0Buffer this pagePrint this pageEmail this to someone