Verslag The Gambia (november 2011)

Het team bestond uit Jeroen Schoorl (oogarts), de opticiens-echtparen Hans en Maria van Rijswijk en Leo en Erna Leenders.

Gambia is een erg arm land waar 62% van de bevolking onder de armoedegrens leeft. Een grote bron van inkomsten is het hele kleine stukje kust van Sene-Gambia, waar de toeristen naar toe gaan. Onze hulp in het overige Gambia is dus heel hard nodig!

De start was een beetje moeilijk: geen Gambiaans geld, want de pinautomaat was leeg! Dan maar aan een ober vragen of hij kan wisselen. En niemand om ons op te halen… gebeld naar Mamout. Hij had geen auto? Maar hij komt… wanneer? De ober had medelijden met ons en belde Mamout weer. Hij was onderweg… maar morgen is het hier feest en hij zat vast op de weg! Na ongeveer twee uur arriveert Mamout op de luchthaven. Eindelijk!

Om 9.00 uur komen ze ons ophalen. Zijn erg benieuwd of er vandaag veel mensen komen (het is immers nog steeds Islamitisch feest)! Allereerst onze pasdozen, autorefractor en dergelijke plaatsen en om 10.0 0uur starten we. Het loopt lekker. Ondertussen komt er ook een journalist van de plaatselijke krant, die een stukje over ons wil schrijven, maar natuurlijk wil hij ook een zonnebril. De vergeten lunch wordt om 16.00 uur gebracht: rijst, ram en cola. We stoppen om 17.30 uur en hebben totaal 105 oogmetingen gedaan. Niet slecht op een Islamitische Feestdag.

Vandaag worden we opgehaald door de chauffeur van Sobeya. Hij is aan de late kant, maar we komen er snel achter waarom: de remmen van de auto doen het niet, dus we rijden heel zachtjes en al pompend-remmend naar het instituut. Levensgevaarlijk… We krijgen een jongetje te zien met Herpes aan het oog. Jeroen schreef medicijnen voor, maar moeder huilde omdat ze die niet kon betalen. Wij hebben haar toen 200 dalesis (ongeveer 5 euro) gegeven. Dolgelukkig en dankbaar was ze. Jeroen ziet veel mensen met glaucoom (schijnbaar hebben donkere mensen meer kans op Glaucoom). De mensen gebruiken maar een half jaar oogdruppels, omdat ze het daarna niet meer kunnen betalen. Daardoor veel mensen gezien die blind zijn of zullen worden. Zeer triest om dit te moeten vertellen, omdat de mensen toch de hoop hebben dat wij blanken hen kunnen helpen.

Vandaag worden we weer om 9.00 uur opgehaald door Mamout, die ons naar het Health Center in Brufut zal brengen. Hier werkt ook een Nederlandse mevrouw: Thea Mom. Het is ongeveer 30 minuten rijden. Op het laatst wordt het een zeer slechte weg met allemaal kuilen. Gelukkig is het de laatste weken erg droog en warm zodat de regenplassen opgedroogd zijn, anders was er geen doorkomen aan. In Brufut roepen al veel mensen: “Thank you Holland” Het is een gebied waar 30.000 mensen wonen, en waar geen artsen zijn. In dit ziekenhuis werken verschillende verpleegkundigen en één verloskundige (Marie, Gambiaanse). Vlug alles opbouwen, zodat we kunnen beginnen. Het is enorm druk en af en toe moet er ingegrepen worden omdat het zo`n lawaai is. Iedereen wil aan de beurt komen, maar dit lukt niet: we zijn hier maar één dag! Achteraf heel erg jammer.

Vandaag 72 oogmetingen gedaan. Daarna zijn we met Mustapha richting Senegal gereden. Bij de douane hebben we de mensen uitgenodigd om naar Jiboro te komen voor een oogmeting. In Senegal zijn we vrijwel meteen omgedraaid en weer terug naar Gambia gereden. Het is hier namelijk te gevaarlijk om rond te rijden vanwege de rebellen!

Onze laatste werkdag hier. We starten weer om 9.00uur; er zitten weer volop mensen te wachten. We kregen een jongen met een trauma-oog. Hij was vroeger met een stok geslagen en daardoor aan één oog blind geworden. Gelukkig ziet hij met het andere oog 100%. Veel mensen weten hun leeftijd niet en zijn analfabeet. We vragen daarom of ze een draad in de naald kunnen doen of te kijken naar hun mobieltje. Veel mensen hebben een niet-opgeladen mobieltje bij zich omdat ze thuis geen stroom hebben. Als ze de kans zien, stoppen ze daarom snel de adapter in ons stopcontact. Daarna zien we veel schoolkinderen. Om 18.00uur houden we het voor gezien en ruimen we onze spullen weer allemaal op. Vandaag hebben we 318 oogmetingen gedaan, en 73 leesbrillen afgegeven.

In totaal 1282 oogmetingen gedaan, 413 leesbrillen afgegeven en 222 recepten voor brillen uitgeschreven, die in Nederland gemaakt moeten worden. Hopelijk gaat dit allemaal snel gebeuren, waarna de mensen in Gambia hun brillen in ontvangst kunnen nemen.

Erna Leenders

[dcwsb inline=”true”]