Verslag Thailand (oktober 2016)

Kaart in het midden plaatsen
Verkeer knop
Fietsend
Transit

Op 6 oktober 2016 vertrek ik, Marjan de Vecht samen met Arnold Berghorst en Robert Bos richting Thailand. We hebben er veel zin in en ondanks dat we elkaar slechts 1 keer eerder hebben ontmoet is de onderlinge sfeer meteen prettig en aangenaam. Robert is bestuurslid van de stichting en al eerder namens de stichting in Thailand geweest. Arnold en ik gaan voor de eerste keer mee op missie.

Na een lange reis van 12 uur naar Bangkok en een binnenlandse vlucht van ruim 1 uur komen we in Chiang Mai aan. Een grote stad in het noorden van Thailand. Hier staan Tjeerd en Yvonne Bouma ons op te wachten. Tjeerd is de oprichter van organisatie `Lanna Ta Dee` wat in het Thais goed zicht betekend. Tjeerd doet meerdere kleine missies per jaar bij de bergdorpen. Hij doet dit samen met in Thailand wonende vrijwilligers. Af en toe komt er een grote missie in het vooruitzicht en dan vraagt hij de hulp van Stichting Zienderogen voor extra optometristen uit Nederland. Dit is de reden voor onze komst hierheen.

Op zondag vertrekken we richting Mae Chaem, dit is 3 uur rijden richting het zuid-westen. Onderweg sluiten de overige vrijwilligers zich bij ons aan. In Mae Chaem zullen we 4 dagen werken vanuit een health centre. Onze clienten zullen vanuit de bergdorpen hierheen vervoerd worden. We werken via genummerde stations. Zodat het voor de mensen duidelijk is welke volgorde ze moeten doorlopen.

1. Registratie
  2. Oogdruk/ bloeddruk
  3. Autorefractor
  4. Visusmeting veraf
  5. Visusmeting nabij
  6. Optometrie
  7. Bril ophalen

Bij station 4 en 5 wordt bepaald of er sprake is van een normale visus. Indien er twijfel is worden de mensen doorgestuurd naar station 6. Hier zitten Arnold en ik. Wij bekijken de ogen met de oogspiegel, spleetlamp en/of funduscamera de ogen en beslissen in overleg over de vervolgstappen. Totaal zien we in deze 4 dagen 851 mensen en schrijven 683 leesbrillen voor. Een ongelooflijk hoog aantal.

Na 4 dagen gaan we via een ontelbaar aantal haarspeldbochten weer terug naar Chiang Mai. Hier hebben we twee rustdagen en vertrekken maandagochtend voor twee dagen naar het health centre in Phrao. Phrao ligt ten Noorden van Chiang Mai en is een uur rijden. Hier werken we weer met hetzelfde plezierige team van Lanna Ta Dee samen. Hier in Phrao zien we 381 mensen en schrijven 370 leesbrillen voor.

In totaal hebben we deze missie ruim 1200 mensen gezien en 40 receptbrillen voorgeschreven en een heel groot aantal kant en klare leesbrillen.

Een leesbril is voor veel mensen het verschil van eten of geen eten kunnen verdienen. Veel vrouwen verdienen hun geld in deze regio van Thailand met het weven van kleding. Bij geen goede visus dichtbij kunnen ze hun werk niet goed doen en hebben dus geen inkomen. Zoiets eenvoudigs als een kant en klare leesbril kan hun ineens weer werk en dus inkomen en eten voor het gezin geven.

Samen gevat kijken we terug op een bijzonder goed geslaagde missie waarbij we veel mensen een aangenamer leven hebben kunnen geven door het voorschrijven van een (lees)bril. Het is een hele bijzondere ervaring die ik niet graag had willen missen en ik zal nog heel lang met veel plezier terugkijken op deze missie. Ook de dankbare lach die bij sommige mensen op hun gezicht verscheen na het opzetten van de leesbril zit vast in mijn geheugen.

Marjan de Vecht, 10 november 2016