Verslag Roemenië 2 (juni 2012)

Verslag Missie Zienderogen Roemenie 13 t/m 25 juni 2012

Op woensdag 13 juni 2012 vertrokken Leo en Erna Leenders en Hans en Maria van Rijswijk richting Roemenie voor een nieuwe Zienderogen missie. Bij aankomst in Boekarest om 16.35 werden ze opgewacht door Pastor Flaviu, die hen naar hun onderkomen bracht in Medgidia waar ze ook kennis maken met Cindy en Pastor Vasilica.

Donderdag: Om 6.45 opstaan, ontbijten en om 8.30 naar ons eerste werkadres in Mircea Voda. Hier is de kerk van Pastor Tobias. Alles klaarzetten en met behulp van 2 tolken, Claudio (zeg maar Claus) en Catalin (zeg maar Cata) beide pastor in opleiding en rond de 25 jaar. We hebben tot 14.00u. metingen gedaan, dan inpakken, lunchen en naar het volgende adres in Satu, waar we gewerkt hebben tot 20.00 u. Veel werk en uiteindelijk toch nog veel teleurgestelde mensen achtergelaten (ca 100).

Vrijdag: De wekker stond om 6.45, om 8.00 naar de kerk voor ons ontbijt en om 8.45 terug bij ons centrum waar we ontdekken dat de reistas van Hans met inhoud; al zijn kleding inclusief sokken en schoenen waren gestolen! Er zaten gelukkig geen papieren in en al gauw had Hans via de pater een short en een polo en onze Leo was zo goed om Hans wat boxershorts en shirts te lenen. Dit resulteerde wel in een schok toen ik ’s nachts wakker werd en een man met een rode boxershort naast me in bed zag. Maar ik moet zeggen: het staat hem goed! Na het politierapport snel aan het werk. We werken vandaag in het centrum, een mooie grote ruimte met airco. Onder werktijd wordt er goed voor ons gezorgd. Veel water en cola, wat we ook echt nodig hebben bij een temp. van ca 38. We hebben ondanks het oponthoud met de politie toch nog 144 metingen kunnen doen vandaag. Ondertussen zijn de spullen van Hans en mij verhuisd naar de bovenverdieping; naar de apothekersruimte.

Zaterdag: Vandaag hebben we 166 metingen kunnen doen.

Zondag: Om 7.00 opstaan, ontbijten, om 9.45 naar de kerk waar we verwacht worden voor de dienst. Na de lunch worden we opgehaald door Elvis, een vriend van Cindy. Hij heeft ons naar Constanca gereden, daar hebben we aan het strand wat gedronken. In Constanza zien we veel luxe auto’s; de Porsches, BMWs en Mercedessen staan daar in overvloed. Het was een ontspannen plezierige middag.

Maandag: Om 6.45 op, en om 9.00 beginnen. Vol, vol, vol. Er zijn zelf mensen die wel een bril hebben maar hem wegstoppen en zeggen dat ze de bril van hun man gebruiken of er soms een lenen. Onze gidsen, Simone en Monica, moeten er soms om lachen als ze dit weer moeten vertalen, maar vind het ook niet goed dat ze niet de waarheid spreken. Om 13.00 u naar het huis van Cindy voor de lunch, Vasilica eet ook mee en vertelt ons wat over de mentaliteit van de diverse typen Roemenen. Zigeuners Turken en Roemenen. Om 14.00 weer aan het werk tot 18.15. Even gezellig napraten en om 19.30 hebben we de afspraak met Tobias om bij hem te eten. Zijn vrouw had gekookt maar at niet met ons mee. Ze hebben een dochtertje Sofia, een schatje van 15 maanden met het syndroom van down, maar erg slim.

Dinsdag: Alweer 6.45 op en om 9.00 beginnen en wederom een drukke dag.

Na afloop van ons werk gaan we met Cindy bij een familie langs aan wie ze zaden heeft gegeven zodat ze hun eigen groente kunnen verbouwen.Dit wordt gedaan door de kinderen want de ouders doen hier niets aan.De kinderen laten ons trots zien wat ze allemaal hebben.Prachtig dat Cindy dit doet. Ook bij de zigeuners.

Woensdag: Bij het opstaan om 6.45, geen water om te douchen en het toilet door te spoelen.We krijgen wel flessen water om ons wat op te frissen en tanden te poetsen. Gelukkig hadden we gisteren voor het slapen gaan gedoucht. Bij de lunch hebben we ons als een stel pubers gedragen met Simone en Monica. Heerlijk slap geklets en gelachen en (alweer) heerlijk gegeten.Verder van 14.00 tot 17.35 gewerkt en totaal vandaag 160 recepten en we beginnen al iets van de taal te begrijpen sus, stanga, drepta; boven, links, rechts. We eten ’s avonds bij een ander lid van de kerk. Goed geregeld. Morgen gaan we werken in een Turkse kerk. Donderdag: We vertrokken om 8.15 met Ovidio en zijn vrouw Ana naar de Turkse kerk, helaas was het daar niet zo druk maar van de 65 metingen moeten er wel 40 brillen gemaakt worden. Hopelijk word het morgen weer drukker.

Vrijdag: Om 6.00 opstaan en om 7.30 op weg naar Dobromiro, wederom met Ana en Ovidio Een prachtige rit door een mooi landschap.Veel zigeuners voor de oogmeting. Hele andere mensen, donkerder van huid. Onze lunch werd een picknick een leuke verrassing van Ana en heel erg lekker. We hadden bijna moeite om weer op te breken, maar ja de plicht roept. In het volgende dorp Valeni was de meetruimte niet groot maar wel erg warm en de mensen waren ook niet zo fris.Leo en Hans zijn ook nog op huisbezoek geweest bij een man die niet kon komen omdat er onlangs een been bij hem was afgezet. Al met al een vermoeiende dag met een heerlijke lunch die alles goed maakt.

Zaterdag: Vandaag ging het wekkertje om 6.30 en om 8.00 worden we opgehaald door Tobias om naar Cobadin te gaan. Zo’n 30 min. rijden. Er was en klein lokaaltje met hele aardige mensen, die ons waarschuwde niets te laten liggen anders zou het gestolen (kunnen) worden. Doorlopend melden mensen zich voor metingen. Tobias en Cata zijn er om te tolken en na de lunch heeft Tobias zich laten aflossen door een ander die duidelijk meer interesse had in de mensen aan wie hij de vragen moest stellen die wij hem vroegen.Bij het centrum terug gekomen wacht er heerlijk gebak op ons en gaan we tellen. In de 9 werkdagen hebben we ruim 1300 metingen gedaan en 930 brillen die waarvan er al 250 geleverd zijn.

Zondag: Om 7.00 op, douchen ontbijten en om 10.00 naar de kerk. Daar worden we door Pastor Vasilica bedankt voor het werk wat wij gedaan hebben en moeten we op het podium komen om een oorkonde in ontvangst te nemen en ook iets tegen de mensen te zeggen. Deze eer werd mij toebedeeld. Ik heb hen bedankt voor de goede zorgen. En ’s avonds we nog een afscheidsfeestje met alle medewerkers van de kerk waar we deze dagen mee en voor hadden gewerkt. Ze waren er allemaal, de mannen de vrouwen en de kinderen. Een leuke afsluiting van een vermoeiende 12 dagen maar met een voldaan gevoel hebben we afscheid genomen. En natuurlijk heeft Cindy ervoor gezorgd dat er koffertje stond wat wij kunnen gebruiken ipv de gestolen koffer van Hans.

Maandag 25 juni: We vertrekken om 9.30 uit het centrum, uitgezwaaid door Cindy en Vasilica en om 12.00 heeft Vlaviu ons bij het vliegveld afgezet.Om 16.00 waren wij weer in Nederland terug. Met een goed gevoel over deze missie.

Maria van Rijswijk Jansen, 29 juni 2012

Klik hier voor het fotoverslag!