Verslag Roemenië 2 (april 2009)

Kaart in het midden plaatsen
Verkeer knop
Fietsend
Transit

Op uitnodiging van Erik Merx van de Stichting Ora Nederland brachten wij, het echtpaar Erna en Leo Leenders en ondergetekende, een werkbezoek aan de stad Suceava in Roemenie (provincie Moldavie), een zeer arme regio.

29 maart. Om 12.55 uur brengt de KLM ons naar Bukarest, waarna we met een binnenlandse vlucht naar onze bestemming vliegen, waar we even na 22 uur worden opgehaald door Nicu, onze gastheer. We verblijven in zijn huis, samen met zijn vrouw Estera en vier kinderen. De oudste zoon is getrouwd, de tweede studeert gitaar in Salzburg. Het huis is ook het Centrum van de Pinkstergemeente, met inbegrip van kerkzaal en diverse ruimten voor bijeenkomsten. We hebben het bij deze familie zeer goed gehad; meer dan alleen bed-bad-brood. We voelden ons helemaal ‘opgenomen’; Nicu was alle dagen zeer betrokken bij ons werk, zowel als organisator-coordinator als tolk. Omdat hij tien maanden aan een bijbelschool in USA had gestudeerd, spreekt hij vloeiend Engels. Van beroep is hij ingenieur, maar zijn dagtaak bestaat uit zielzorg en sociaal-maatschappelijke activiteiten. Een gedreven man, vol vuur en humor, maar verre van wereldvreemd en beslist niet fanatiek.

30 maart. Na het ontbijt, ongeveer 8 uur, vertrekken we met Nicu over deels slechte wegen naar een verzorgings- en verpleegtehuis aan de grens met Oekraine, de stad Dorohoi. Directeur Iulian Azoitoi ontvangt ons allerhartelijkst en laat zich geregeld zien. Er vinden ca 80 consulaties plaats. Om 19 uur zijn we klaar. Tweemaal kwam ‘de innerlijke mens’ goed aan haar/zijn trekken! Even over 21 uur zijn we thuis en zoeken gauw het bed op!

31 maart. We worden om 6 uur gewekt en stappen om 7 uur in. Nicu rijdt ons weer. Het is een rit van 110 km naar Vatra Dolnei. De weg is wat beter, maar we doen er toch ruim 2 uur over. Heen zien we hier en daar sneeuw liggen, op de terugweg verdwijnen we af en toe in de mist. We merken dat er overal hard aan de wegen gewerkt wordt. In de stad bevindt zich het ORA-Centrum. Daar ontmoeten we tegen 9.15 uur het echtpaar Andrea en Ovidio. We moeten, een beetje primitief, oogmeten in een volgeladen werkruimte. Er staan ca 100 patienten op de lijst. De wachtkamer is goed gevuld. ’s Middags gaan we er even tussen uit om in een restaurant een hapje te eten. Nicu tolkt de gehele dag. Er wordt gewerkt tot 20.30 uur. Om 22.15 komen we (eindelijk) thuis aan. Een drukke, vermoeiende dag!

1 april. We staan om 7.15 uur op. Vertrekken een uur later naar het verpleegtehuis BLIJDORP, gesponsord door het gelijknamige tehuis in Dendermonde (Belgie). De meeste patienten zijn zeer ernstig gehandicapt, diep oligofreen. Maar weinigen hebben we echt kunnen helpen, deelden wel kadootjes uit. Personeelsleden lieten zich niet onbetuigd. We mogen het gehele tehuis zien; alles ziet goed verzorgd uit. ’s Avonds komt nog een aantal mensen bij de familie Gamesc thuis voor een oogmeting. Tegen 24 uur zien we het bed.

2/3/4 april. Drie lange dagen werken we onder het dak van het Centrum van de Pinkstergemeente. Nicu heeft tal van tehuizen en sociale instellingen benaderd. Telkens komen er busjes voorrijden, zodat we aan 1 stuk kunnen doorwerken. We zien heel wat min of meer ernstig gehandicapte kinderen, maar ook ouderen en kerkbetrokken mensen. Werken soms van 9 tot 21 uur met een onderbreking voor de middagmaaltijd. Tussendoor laat de catering niets te wensen over. Een aantal leden van de Pinkstergemeente zet zich enorm in (administratief, tolkend of anderszins). We komen aan een gemiddelde van 90 consultaties per dag! Af en toe discussieren we over de vraag: moet je al dan niet een kleine vergoeding voor een bril vragen? We willen toch graag eraan vasthouden dat onze missie voor 100% humanitair is en gericht op de allerarmsten. Een aantal keren horen we van een gezin met 11 en zelfs 13 kinderen. Dat komt hier nog voor.

Na het werk op 4/4 beluisteren we de band, die druk aan het repeteren is voor de kerkdienst van zondag a.s. Estera speelt mee als celliste, zoon Timi maakt kabaal achter het drumstel. Er wordt met decibellen niet al te zuinig omgesprongen! Op die avond ook nog een bezoekje gebracht aan het Bastion uit de 13e eeuw en het gloednieuwe koopcentrum voor de rijken der aarde. We gaan om 23 uur naar bed. Telden in drie dagen 339 metingen…

5 april. Laatste dag. Nemen deel aan het eerste gedeelte van de kerkdienst, tijdens welke we de gemeente kort begroeten en toespreken. Maken een boeiende excursie naar een aantal kloosters en een keramiekbedrijfje. Prachtige route door de Karpaten, ook met schitterende panorama’s. Bezoeken onderweg een tehuis, waar 17 kinderen wonen, die het met hun wiegje niet zo getroffen hebben (wezen en straatkinderen) maar hier warm en liefdevol worden opgevangen. Er zijn gelukkig ook veel goede voorbeelden, al blijft een tehuis een tehuis en kan nooit een gezin vervangen. Onderweg vertelt Nicu over zijn dromen en plannen en laat een en ander ‘in onafgemaakte en nog te voltooien staat’ zien. Sponsors mogen zich melden! Elk jaar organiseert deze sociaal bewogen man een vakantieweek voor zo’n 500 kinderen! Na een grandioze dag met uitgelezen weer stappen we om 21.45 uur in bed, want moeten heel vroeg op.

6 april. Nemen afscheid van Estera. Nicu laat onze spullen in en brengt ons weg. We zijn om 5.30 uur op de luchthaven van Suceava en vliegen weer via Bukarest naar Schiphol terug. Door het cabinepersoneel worden we hartelijk en belangstellend bejegend. Uitstekende service! In Amsterdam komen we ’s middags om 4.15 uur – na een zeer geslaagde missie – aan.

Alle lof voor Erna en Leo, die enorm hard gewerkt hebben. Ik heb hen geen ogenblik over vermoeidheid horen klagen! In totaal werden er 337 oogmetingen / consultaties verricht. Heel veel mensen ook met een leesbril van dienst kunnen zijn. Dank aan onze goede gastvrouw en gastheer, die we niet snel zullen vergeten. Ook hun lieve kinderen niet!

Heemskerk, 15 april 2009.

Met dank aan de Stichting Ora Nederland, Kringloopwinkel Heemskerk, de gemeente Heemskerk en deLandelijke Stichting voor Blinden en Slechtzienden!

[dcwsb inline=”true”]