Verslag Oekraïne (mei 2009)

Kaart in het midden plaatsen
Verkeer knop
Fietsend
Transit

Op uitnodiging van Laurent Nouwen, voorzitter-secretaris van de Henri Nouwenstichting (HNS) trokken twee teams van Zienderogen naar Lviv en Ivano-Frankowsk om, gebruik makend van het netwerk van die stichting, honderden arme mensen aan een bril-op-maat te helpen.

19/05. Nadat apparatuur en monturen verdeelt waren, om 12.30 naar onze bestemming Ivano Frankivst vertrokken, kleinere stad met 250.000 inwoners, 160 kilometer ten ZW van Lviv (Lviv heeft 850.000 inwoners).Mooi landschap, slechte wegen +/-3 uur rijden. We werden opgewacht door onze begeleider en tolk, Roman, een briljante medische student, 24 jaar. Spreekt perfect Engels, zonder tolk kom je hier nergens. Ons hotel ligt 10 kilometer buiten de stad. Apparatuur getest en spullen klaar gemaakt voor de volgende dag. ’s Avonds in de oude stad gegeten, lijkt een beetje op een combinatie van Wenen en Praag. Morgen om 7 uur opstaan voor nieuwe uitdaging.

20/05. Om 9 uur gestart in ‘Geriatrisch Resort Hotel’ (GRH), een instelling met ouderen en ook zwak begaafden van alle leeftijden, zeer strak geleid en goed onder houden. Veel werk verzet, eerste dag zo’n 80 mensen getest. Veel oude brillen bij de bewoners, van +14 tot -23! Ook veel lees brillen verstrekt. Om ongeveer 18 uur terug naar ons hotel voor een biertje, eten en voetbal op tv.

21/05. Om 9 uur begonnen, weer in het zelfde instituut, tot 14 uur waar na ons een lunch uit de kantine werd aangeboden, soep, veel kool in een stoof potje ( een aparte belevenis). Om 17.30 klaar na +/- 95 interessante mensen gezien en geholpen te hebben. Na dankwoord van de directrice, terug naar hotel en avond eten in de stad.

22/05. Vroeg op. Eerst op verzoek nog een paar oudere mensen gezien op vorige locatie (GRH). Ontmoetten daar een teleurgestelde, huilende oude man, al zijn mede bewoners hadden een nieuwe bril, hij niet(omdat hij geen bril nodig had), maar een zonnebril maakte hem zeer gelukkig. Ook nog wat personeelsleden gechecked en om 1300 , na de lunch, op weg naar ons volgende adres. Fijftig kilometer verder, over stoffige en slechte wegen,naar een oud vervallen gebouw met veel oudere mensen .

Het werd een bijzondere ervaring, 24 cliënten en ettelijke personeelsleden geholpen. Succes geboekt, ook dankzij onze vertalers en erg gelachen, vooral de oude dames genoten volop van alle aandacht. Het was een warme dag, 30 C, en de douche aan het einde van de dag was meer dan welkom. Eten wederom kip en salade en een lekker glas rode wijn.

23/05. Vroeg op 0600 uur, moeten op weg naar een meisjes internaat zo’n 1  uur rijden. De meisjes zijn tussen de 5 jaar en 25 jaar oud, wezen en gehandicapten.

Ons team werkt als volgt:
Kinderen worden geregistreerd; Bram maakt voorlopig bril voorschrift en eventuele bril sterkte wordt genoteerd;Leo meet ,zo goed als dat gaat, met de auto refractor om een sterkte indicatie te verkrijgen; daarna spiegelt en refractioneert ‘dr George’, hij bepaalt wat er verder moet gebeuren, wel of geen bril of een ander advies. Daarna word een bril uitgezocht, PD gemeten en zo goed mogelijk afgepast. Bril wordt verpakt en door ons meegenomen voor afhandeling in Nederland.

Dit werk kunnen wij niet doen zonder de onvermoeibare inzet van onze begeleiders, de 2 of 3 medische studenten, die Engels spreken en alles vertalen. We gebruiken een brillen doos en pas bril. Wij gebruiken de Landot ringen kaartop 5 a 6 meter afstand.

Ongeveer 30 kinderen gezien en ook 10 personeelsleden. Door de limitaties van de kinderen moesten wij gebruik maken van een groot model Landot ring om enigszins een indicatie te krijgen van wat de kinderen zagen. Na de lunch en veel bedankjes, om 1400uur terug naar het hotel.Vandaar naar het andere team in Lviv voor een ontmoeting bij de Blinden Bond en een afscheids borrel. Gezamenlijk gegeten, veel plezier gehad,was ontspannend en ook nodig, en wederom in het klooster geslapen.

24/05. Zondag vrij! Beide teams met de begeleiders stad rondleiding en veel kerken bezocht. Aansluitend een barbecue en om 1800 uur weer terug naar Ivano Frankivst.

25/05. Vandaag staat een meisjes internaat op het programma, Groot instituut voor weeskinderen. Na veel gesleep en gedoe eindelijk de juiste kamer gevonden.Er wachtte ons een teleurstelling omdat wij merkten dat ongeveer 2 maanden daarvoor er al een team oogartsen was geweest. Gaf ons een kater. Om 1200 de stekker eruit getrokken en wegwezen. Bezoek gebracht aan een grote Fieldman optiek zaak in de stad waar we verstelt stonden van de prijzen, zo goedkoop, zowel monturen als glazen. Ook bezoek gebracht aan een klassieke Staats winkel met een prachtig interieur. Afscheids diner met Roman en zijn team, goed gegeten, boek over Oekraine als afscheids kado ontvangen. Om 2200 terug naar hotel en welverdiende nachtrust.

26/05. Vroeg op, ontbijten en koffers pakken, laatste dag hier. Om 0730 klaar voor volgende uitdaging 90 kilometer verder. Een speciale Staats kliniek die we op verzoek van die directie bezoeken. Een klassiek groot, grijs Russisch ogend gebouw. Jammer genoeg was het niveau van de gehandicapten, zowel lichamelijk als geestelijk, zo laag dat we slechts 15 mensen konden helpen. Dit bezoek heeft ons enorm aangegrepen. Plotsklaps stonden er 30 a 40 personeelsleden in de deur die ook gemeten wilden worden. Voor ons was de maat echter vol en hebben we alleen wat kant-en-klaar leesbrillen uitgedeeld. Na aangrijpende rondleiding terug naar Lviv. Prachtig landschap, drukke weg, dus pas om 1700 uur aangekomen. Het andere team geholpen om de zaak af te maken en op te ruimen. Na dank betuigingen en oorkonden naar ons laatste avond eten. In klooster geslapen klaar voor vertrek de volgende ochtend.

27/05. John gaat met ons mee in de auto richting Nederland. We vertrokken om 0930uur via 2 baans weg naar de grens met een gemiddelde van 50 kilometer per uur. Aan de grens een drukte van je welste +/-130 autos wachtende voor ons. Drie a vier auto’s per kwartier er doorheen! Met ons Rode Kruis vignet en veel bravour, toch nog in 35 minuten de grens over! Door Polen, van oost naar west, via smalle en nog in aanleg zijnde wegen in verband met WK voetbal in 2012. File, file, file, vaak door bebouwde kom, langzaam,langzaam. Wel geluncht en getankt maar pas om 2000 uur aan de Duitse grens. Het zat er voor die dag weer op, in een goed pension, goed bier en heerlijke asperges. Na de finale van de Champions League gekeken en toen naar bed.

28/05. Toch nog en lange weg te gaan, 950 kilometer, wel over veel beter wegen. Via Dresden, Leipzig, Magdeburg, Hannover, Bremen, Groningen naar Harlingen, de thuis basis van Leo .Na een cola, de reis voortgezet naar Jisp, met veel dank aan de uitstekende chauffeurs.

Petje af voor het mooie werk van de Henri Nouwen Stichting in West- Oekraïne! Dank aan de medewerkers v/m van de Henri Nouwen Stichting voor hun inzet tijdens onze missie!

Bram Bol, 10 juni 2009

Naschrift.
We hebben ongeveer 850 personen gezien en gemeten en er moeten ongeveer 520 brillen gemaakt worden. Een Missie als deze is als een virus, dus het werk is erg ‘besmettelijk’ , om op een volgende missie te gaan. Doe goed en zie niet om, is een goed en dankbaar uit gangs punt. Aan te bevelen voor HBO optometrie studenten om veel te zien en te leren.

We hebben veel steun vanuit de Optiek branche nodig, geld, geld, geld maar ook producten. Sponsoring door de industrie is belangrijk en wordt erg op prijs gesteld. Voor meer informatie, steun toezegging of deelname zie www.stichtingzienderogen.nl of tot ziens op de Nederlandse Optiek Beurs in september te Gorinchem.

[dcwsb inline=”true”]