Verslag Moldavie (September 2017)

Moldavie 2017 – Stichting Ziender Ogen

In 5 uur vlieg je 50 jaar terug in de tijd. Dat is leuk om mee te maken als je zelf 26 bent. Je komt in een wereld terecht waar je zelf nog geen onderdeel van uit hebt gemaakt. Goed om hier iets aan te doen..

Op zaterdag 23 september 2017 vertrokken we met een team vrijwilligers op uitnodiging van stichting “Max maakt mogelijk”  voor 8 dagen naar Moldavië. Het team bestond uit 5 personen, verdeeld  in 3 optometristen en 2 opticiens.

Vanuit Stichting Ziender Ogen kregen we de missie om zo veel mogelijk arme mensen, van jong tot oud, oogheelkundig te screenen op oog aandoeningen. We onderzochten de mensen op cataract,glaucoom, hoornvlies en netvlies aandoeningen. Waar nodig werden de mensen geholpen met een bril.

We begonnen zondagochtend om 08:00 uur direct aan onze missie, we reden vanuit ons hotel in Orhei naar Capresci wat onze plaats van bestemming was. Tijdens deze rit van 45 minuten kon je heel goed zien in welke staat het land zich begeeft. Slechte wegen, huizen die in armmoederlijke staat verkeren, veel straathonden, veel paard met wagen, onverzorgde mensen met allemaal een sombere blik op hun gezicht. Ja, aan alles kun je zien dat het overgrote deel van het land in armoede leeft.

Eenmaal aangekomen bij het huis waar we de mensen gingen screenen stonden er al zeker 100 mensen voor de deur te wachten, blijkbaar keken ze uit naar onze komst.

Eenmaal door de menigte heen richtten we onze ruimte in. De taken waren al snel verdeeld: Leo deed alle voormetingen, Michael, Rob & Jeroen deden de metingen en onderzoeken, Bram zorgde voor de monturen.

Een team die vanaf de eerste minuut zo op elkaar was ingespeeld dat het liep als een trein. Dan bedoel ik wel de Nederlandse trein en niet de slome trein van Moldavië. Dat bleek wel aan het eindresultaat te zien. In 8 dagen hadden we 1089(!) mensen gescreend.

Een mooie casus hiervan was dat de lokale buschauffeur geen bril droeg terwijl deze beste man een sterkte van -6,00 aan beide ogen nodig hadt. Je vraagt je dan ook direct af hoe deze man in hemelsnaam dit beroep goed en veilig kan uitoefenen, laat staan te bedenken hoe hij een rijbewijs heeft kunnen krijgen. Deze persoon was geen uitzondering, sterker nog ieder uur kwam er dergelijk casus voorbij.

We hebben ontzettend veel oog pathologie gezien, veel mensen geholpen met een bril maar ook met kant en klare leesbrillen. Tevens hebben we circa 70 personen doorverwezen naar een lokale oogarts die ook deelneemt aan dit bijzondere project.

Wij kijken terug op een zeer geslaagde missie waarbij we vele mensen hebben kunnen helpen met beter zicht, waardoor we ze hopelijk ook een beter zicht op hun toekomst kunnen geven.

Het was een geweldige ervaring, maar vooral heel dankbaar werk!

Leo Copini, Bram Bol, Rob Boon, Michael Boon en Jeroen Aben