Verslag Mauritanië (maart 2011)

Kaart in het midden plaatsen
Verkeer knop
Fietsend
Transit

We zijn dit jaar weer met dezelfde ploeg vertrokken als vorig jaar. Dit zijn: George de Jong, John Moen, Tom Bakx en Leo en Erna Leenders.
Klik hier voor het fotoverslag!

Zaterdagavond 12 maart kwamen we in de hoofdstad Nouakchott aan en we werden door een aantal chauffeurs opgehaald en naar ons hotel gebracht. De volgende dag reisden we met z`n allen 450 km. naar het zuiden van Mauretanie naar Kaedi. Dwars door de woestijn. Weer werden we diverse keren aangehouden door de politie, maar gelukkig hadden we deze keer kopieen van ons paspoort bij. Dus alles verliep veel vlotter.

Op maandag 14 maart ontbijten we boven op het dakterras. Na het ontbijt vertrokken we met de auto`s naar het ziekenhuis van Kaedi, waar we deze dagen de oogmetingen gaan verrichten. Hele rijen mensen staan er al te wachten. Wij gaan eerst onze ruimtes inrichten en daarna aan de slag. Rond 19uur houden we het deze dag voor gezien. Er staan nog mensen te wachten, maar die moeten morgen maar terugkomen. We hebben vandaag 290 metingen gedaan.

Woensdag 16 maart beginnen we weer om 9 uur. Er stonden schijnbaar vannacht om 4 uur al mensen in de rij! Men heeft vannacht ook geprobeerd om de deur van de ruimte te forceren. Gelukkig is dit niet gelukt. Kei hard hebben we weer gewerkt en 317 metingen gedaan! Af en toe weer even moeten stoppen omdat de mensen zo tekeer gingen. Ze waren schijnbaar bang dat ze niet meer aan de beurt kwamen. Ondanks ons non-stop werken, moesten we toch weer mensen teleurstellen. Ze zijn boos, maar het is echt terminee! We hebben deze 3 dagen totaal 864 oogmetingen gedaan. Ook zijn er 150 mensen doorverwezen naar het oogziekenhuis in Nouackchott ivm cataract.

Donderdag 17 maart lopen we `s morgens even door de straatjes van Kaedi. Het is markt. Wat een drukte en wat een rotzooi. Het is allemaal zandweg en overal zitten mensen hun waren te verkopen en lopen de ezeltjes met karretjes door de straten. Om 11 uur gaan we even naar het ziekenhuis voor een dankwoord door de directeur en dan vertrekken we weer met 3 auto`s naar Nouakchott. Rond

Vrijdag 18 maart ontbijten we samen. Vlug alles installeren en starten met de oogmetingen. Alles is hier heel goed geregeld. Wij werken in twee mooie ruimtes en de mensen die ingeschreven staan, wachten in de gang. De mensen die al een nummertje hebben, wachten buiten onder een doek en daarbuiten (buiten de poort) wachten de mensen die misschien vandaag nog een nummertje krijgen? Er worden nummertjes uitgedeeld. Dit om ruzie (wie er het eerste was) te voorkomen. Het nummer wordt met een megafoon geroepen! Bij de poort staan twee politieagenten om de menigte in bedwang te houden. We werken vandaag tot 19 uur. Totaal 293 oogmetingen.

Op zaterdag 19 maart hebben we `s morgens een afspraak met bisschop Martin Happe. Hij heeft veel met ‘Caritas ‘ te maken en misschien kunnen we voor elkaar iets betekenen. Fijn gesprek gehad. Daarna rijden we door de sloppenwijken van Nouakchott langs de kust. Verschrikkelijk hoe de mensen hier wonen! In houten, vervallen woningen. Er is wel geld voor een mooie moskee, maar niet voor een school! Hier wonen ‘oude slaven ‘ en men is hier bezig met microkrediet! Daarna bezoeken we de blinde kinderen die Zienderogen geadopteerd heeft. Het gezin is verhuisd van Kaedi naar Nouakchott omdat hier een blindenschool is. Men krijgt elk jaar een bepaald bedrag om de huur, het voedsel en de school te betalen. Vier van de zeven kinderen van het gezin zijn blind! De oudste jongen vertelde met tranen in zijn ogen dat hij nu zo ontzettend gelukkig is. Hij leert lezen en schrijven in braille, terwijl hij vroeger stil in een hoekje zat in Kaedi. Het was echt een emotionele ontmoeting. Er is slechts een blindenschool op 1,5 miljoen inwoners. We rijden nog even door het industriegebied, waar onder andere gas, meel en cement verhandeld wordt. We komen langs de schapenmarkt, waar duizenden schapen verhandeld worden. De Mauretanier is een echte schapenvlees eter. Er ligt overal erg veel vuilnis, alles wordt op de grond gegooid. Zelfs de kadavers blijven gewoon op straat liggen! Ook de oude koelkasten uit Europa worden hier weer verkocht. Nog even langs de visafslag. Honderden vissers bootjes komen af en aan en de vis wordt aan land gebracht door middel van emmers die men vult en op het hoofd naar de afslag brengt. Rond 19uur zijn we uitgenodigd door de burgemeester van deze kuststreek. Ook zij is ons erg dankbaar voor het mooie werk dat we voor deze arme mensen doen. Tom en John vertrekken deze avond weer naar Nederland.

Zondag 20 maart beginnen we weer met oogmetingen op 9.30 uur. Maar om 11.30 uur kwamen onder andere de minister van gezondheid, de ambassadeur van de Benelux en de direkteur van de blindenschool ons werk bekijken. Ze wilden ons n.m. feestelijk bedanken? Dus we gingen weer gauw aan het werk. We hoorden dat er afgelopen nacht al om 02.00 uur mensen waren. Een man die om 8uur kwam, maakte zoveel kabaal dat hij in de boeien werd geslagen en afgevoerd! Iedereen moet gewoon op zijn beurt wachten. Na de lunch zagen we dat er buiten een grote tent werd gebouwd met allemaal vloerkleden op de grond. Wat zou er toch gaande zijn? We werden gevraagd naar buiten te komen en in de tent plaats te nemen. Ook de Mauretaanse televisie was van de partij. We werden door vele notabelen bedankt voor het mooie werk dat we hier verrichten. Daarna weer gauw aan het werk, want er zaten nog heel veel mensen te wachten. `s Avonds werd dit allemaal op de televisie uitgezonden, waardoor het de volgende dag nog drukker werd… Vandaag 254 oogmetingen gedaan.

Maandag 21 maart was de laatste dag hier in Nouakchott voor de oogmetingen. Het is enorm druk, dus dat wordt keihard doorwerken! Gelukkig werkt de TOA heel fijn met ons mee en ook Corinne is een goede assistente. Deze dag scoren we 302 metingen. Dus totaal hier in de hoofdstad 849 oogmetingen. Dit opgeteld bij Kaedi is totaal 1713 oogmetingen. Goed he!

Dinsdag 22 maart gaan we om 10 uur naar de blindenschool, waar we ontvangen worden door de directeur. We krijgen een rondleiding en zien wat ze allemaal op school leren. Daarna naar het oogziekenhuis. Ze hebben hier allemaal zeer goede apparatuur en medewerkers. Elke dag worden er 20 mensen geopereerd. Dus al die cataract patienten die wij gezien hebben (ook uit Kaedi) kunnen hier geholpen worden! En dat allemaal gratis. We zagen er zelfs mensen in de wachtkamer die wij doorverwezen hadden. `s Middags krijgen we een picknick bij het strand aangeboden. Gezellig even samen kletsen en daarna op bezoek bij de ambassadeur van de Benelux. Ook hij bedankte ons heel hartelijk en trakteerde ons op een Heerlijk Helder Heineken.

`s Avonds douchen, eten en naar het vliegveld. We vliegen met een voldaan gevoel weer richting Nederland. Nu nog even al die brillenglazen bestellen en op zoek naar opticiens die ze voor ons in willen slijpen. We willen alles namelijk weer zsm naar Mauretanie opsturen.

Erna Leenders

[dcwsb inline=”true”]