Zienderogen maakt een echt verschil in Thailand

In 2010 vertrokken wij, Nederlander Tjeerd Bouma en mijn vrouw Yvonne, van Nieuw Zeeland naar Chiang Mai, Thailand.

Al vrij snel raakten wij betrokken met oog-zorg en oog-screening van mensen in de Birmese grensgebieden. Het zijn van oorsprong nomaden die in bergdorpjes wonen en vaak geen nationaliteit hebben. De stammen onderscheiden zich in religie, taal en kleding. Met hulp van Stichting Zienderogen konden we een team starten om deze mensen te gaan helpen met oogproblemen. We hadden een klein team getraind om visus te bepalen, hoe met een auto-refractor om te gaan en brillen af te passen: onze fameuze “Benders”.

Het viel ons op hoeveel diabetes patiënten er zijn onder deze groepen. We werken hier samen met lokale gezondheidscentra en vroegen glucose testen te doen voor-en tijdens onze “eye-camps”. Het grootse probleem was om mensen te laten vasten… een echte Thai kan niet meer dan 3 uur zonder eten…Het resultaat was dat 37% van de mensen boven de 40 scoorde <115 mg/dL. Dit vroeg om uitleg….

Via de “Diabetes Association Thailand” kwamen we terecht bij een endocrynoloog in Chiang Mai die deze percentages bevestigde. Nadat we met een aantal ziekenhuis directies in Mae Hong Son, Chiang Mai, Phrao en het Ministerie hadden gesproken, bleek dat er wel degelijk goed georganiseerde diabetes programma’s waren… maar een schrijnend tekort aan Fundus Camera’s.

Een digitale Fundus Camera kost in Thailand 30,000 euro ex P.C. De vooronderzoeken worden lokaal uitgevoerd door technici die de fundus afbeeldingen later doorsturen naar de oogarts. Die bepaald dan wie naar het ziekenhuis moet komen voor (laser) behandeling.

Inmiddels was onze groep Lanna Ta Dee uitgegroeid tot een team van 20 vrijwilligers met veel steun van Pieter Wiercx Optiek, Robert Bos Optiek (met instrumenten), Stichting Zienderogen en Optiek XL (met monturen, het zenden van Optos en instrumenten), HOYA Thailand (met glazen), Topcon Thailand (met instrumenten) en privé donaties. We waren klaar voor verdere uitbreiding en het Thaise diabetes programma te gaan ondersteunen met een Fundus Camera.

Vorige maand was het zover. We kregen “groen licht” van onze Zienderogen vrienden en het zou echt gaan gebeuren. We waren in shock…Oud collega’s die zo’n 8.500 km vandaan zijn, zagen het voordeel van zo’n instrument hier in Thailand en namen actie. George de Jong en zijn vrouw Joke kwamen een weekje naar Thailand voor instructies en we zijn inmiddels met ons screening programma begonnen. Het plan is zo’n 120 mensen per dag te zien, en in de nabije toekomst 6 dagen per week!! We gaan hier een speciaal team voor opleiden.

“Kaub kon krab”, Stichting Zienderogen. Het is een groot voorrecht jullie steun te hebben voor ons project.

Tjeerd Bouma, 19 juni 2016