Van de voorzitter…

2012 succesvol jaar voor Zienderogen

Het eerste jaar als voorzitter zit er bijna op. Erg veel is er gepasseerd en de mensen die de website volgen hebben daar alles over kunnen lezen en de foto’s kunnen bekijken. Om alles nog even terug te halen: We zijn dit jaar in Albanië geweest en hebben daar de blinden school van Jacques bezocht en deze zag er prima uit. Samen met Wilde Ganzen getracht nog een bedrag bij elkaar te krijgen voor deze school. Maar dat loopt nog.

Verder weer onze reis naar Oekraïne en er zijn twee teams in Roemenië geweest. Ook hebben  Jeroen, Mandy en ik Congo en Rwanda bezocht en daar oogmetingen gedaan en de brillen zijn inmiddels daar aangekomen. Eli Hossevoort is naar Sri Lanka geweest samen met zijn dochter hij heeft van Zienderogen de Retinomax (Retinomax is een oogcomputer) geleend. In september is er, op verzoek van de blindenbond aldaar, een missie georganiseerd naar Kaliningrad, Rusland. Dit was een vervolg op de werkbezoeken van 2008 en 2010.  In ruim een week werden weer vele mensen voorzien van een bril-op-maat.

Nu stonden er dit najaar nog twee missies op het programma. Onze Belgische collega Johan Hoet ging deze maand naar Bangladesh en ook hij neemt onze Retinomax mee. En ons team, die als twee maal in Gambia is geweest, wilde in november nog een keer heen om hun klus af te maken, maar door het trage ambtenaren apparaat aldaar was het niet mogelijk om de benodigde vergunningen en toestemmingen op tijd rond te krijgen. De missie staat nu gepland in het voorjaar van 2013.

Wij kunnen deze missies uitvoeren dankzij uw steun en onze speciale dank gaat uit naar de kringloopwinkel ‘De Groene Ezel’ die ons wederom een bedrag van €4580,00 heeft geschonken. Ok de kritische gemeente IJmond met een bedrag van €420. Menrad met een bedrag van €2500 en de Rotary club Zwartewatersteden  met het prachtige  bedrag van €4000! Dit bedrag  werd 15 november uitgereikt. Uiteraard wil ik ook weer al onze trouwe donateurs bedanken. Door de vele periodieke bijdragen en andere vormen van steun (zoals het inslijpen van brillen, leveren van monturen en materialen) kunnen we ons werk voortzetten!

Voor volgend jaar staan er al aanvragen voor Tanzania. Dit is op de plaats waar Jacques op zijn laatste reis geweest is, Ook is er een aanvraag uit Bulgarije en we zijn bezig met een oogheelkundige setting te creëren in Guinee. Samen met oogarts Tom Bakx maken we daar voorbereidingen voor. Met Uw steun kunnen we hopelijk weer 8 reizen maken en onze projecten onderhouden.

Het blindenproject in Mauritanië loopt nog steeds goed. Hier onderhouden we een gezin met 4 blinde kinderen en we betalen daar de scholing van en het levensonderhoud. Later zullen we hier een uitgebreider verslag van doen.

George de Jong, 1 december 2012

[dcwsb inline=”true”]