Van de voorzitter…

2014 in cijfers: 8 missies, 5000 metingen en bijna 3000 brillen!

Nu het jaar er bijna weer erop zit wordt per 31 december de balans opgemaakt. Ik ben er maar wat eerder mee begonnen en kan u voor 31 december onze resultaten reeds meedelen. Dankzij u; sponsoren, vrijwilligers, bestuur en missiegangers hebben wij het dit jaar voor elkaar gekregen om maar liefst 8 reizen te maken.

Op een rij genoemd; Thailand in de vluchtelingen kampen, Guinee Conakry 2 keer ten tijde van de eerste ebola uitbraken, Oekraïne een lesprogramma, Suriname met medewerking van Eye Wish, Roemenië waarin het door voetbalclub Sparta gesponsorde kindertehuis gemeten werd, Oeganda wat een fantastische missie was in samenwerking met Mathijs Piet, Roemenië met de stichting Livada uit Den Haag en onze zusterorganisatie Optikers zonder grenzen gingen nog een paar weken aan het werk in het Zuid Amerikaanse Peru. In totaal, over de 8 missies, hebben 20 vrijwillige opticiens, optometristen en orthoptisten in totaal 5034 mensen gemeten. Daaruit zijn 1160 brillen-op-maat gemaakt en uitgedeeld, 1774 kant-en-klare leesbrillen verstrekt en 140 kinderbrillen weggegeven. De bijdrage van Peru is hierbij niet opgeteld. Dit is voor de Belgische collega’s. Zij maken wel gebruik van onze apparatuur die wij kosteloos aan hen uitlenen, maar zij verzorgen zelf de kosten. Wij hebben dit allemaal kunne bereiken door uw bijdragen en hebben nog reserves voor volgend jaar.

We gaan 2015 in met een reis naar Oloonkolin, Kenia. Deze missie staat gepland voor de eerste weken van februari. We gaan daar aan het werk voor de Masai bevolking. In april gaan we samen met ‘Max Maakt Mogelijk’ oogmetingen doen bij de bevolking in Moldavië. Verder staat er op stapel een reis naar Panama en een verzoek uit Peru om daar een Optometrie school weer op te starten samen met de Rotary uit Peru. We gaan ook samenwerken met Mathijs Piet om in Oeganda een verpleger op te leiden tot het doen van oogmetingen en de benodigde apparatuur daar achter te laten, zodat ze ter plekke oogmetingen kunnen doen.

Ik hoop dat ik u heb aangetoond dat we niet stil hebben gezeten en hopen samen met u nog veel mensen te kunnen helpen in 2015. Ik wens u allen een gezegend en vrolijk en gezellig Kerstfeest en een zeer voorspoedig 2015 toe en ik mag u namens alle ontvangers van onze brillen hartelijk danken voor bijdrage aan ons Zienderogen succes.

George de Jong, voorzitter

Nieuwsbrief december 2014