Optiekers zonder Grenzen

Vandaag, 11 november vertrekt onze Belgische vriend Johan Hoet, samen met drie andere, naar Dakha, Bangladesh. Door instrumenten van stichting Zienderogen te lenen, zal niets een vruchtbare missie in de weg staan. Wij wensen Johan veel succes en zijn benieuwd naar de reisverslagen straks! Hieronder hun laatste nieuwsbrief voor aanvang van de reis:

“Onze laatste nieuwsbrief voor we vertrekken, en dit zijn de vier kandidaten die meegaan.  Van links naar rechts: Lut Helsen, Veerle De Wit, Johan Hoet en Leen Scholiers.

Behalve ons eigen grief nemen we ook een valies brillen mee en onderzoeksmateriaal.  Op de rechterkant van onderstaande foto ziet u de ‘kleine’ autorefractometer (een oogtestcomputer die bliksemsnel een eerste mogelijkheid geeft of iemand glazen nodig heeft en welke sterkte), die hebben we mogen lenen van onze zustervereniging Zienderogen uit Nederland.

We vertrekken op zondag 11 november en keren terug op dinsdag 27 november, en vliegen met Turkish Airways en tussenlanding in Istanboel.  In Dakha (de hoofdstad van Bangladesh) komen ze ons dan ophalen en brengen ons dezelfde dag nog naar Manikgonj waar de huizen liggen waar de gehandicapte kinderen verzorgd worden. Wie daar meer over wil weten, kijke op de website van Niketan:  www.niketan.nl.  We zouden tien dagen aan één stuk door werken.  Er wachten ons minstens 182 kinderen en jongvolwassen en daarnaast nog een onbekend aantal volwassenen (ouders, personeel en buren). Nadien hebben we nog vier dagen waarop we, met een plaatselijk reisagentschap, een korte trip in de omgeving doen om ook iets van het land gezien te hebben. Onze vliegtuigreis kost 822 € per persoon, en de vierdaagse trip kost ons elk nog eens 360 €.  Deze beide kosten betalen we uiteraard zelf.  Ook voor het onderzoeksmateriaal (oa pasdoos, pasbril, optotypen, skiascoop, ophtalmoscoop en flippers) zorgen we ieder zelf.  Alleen de draagbare autorefractometer hebben we in leen van Zienderogen en de focometer (om de glassterkten op te meten) en de PD-meter (om de afstand tussen de ogen te meten) hebben we al vroeger vanuit ons spaarpotje aangeschaft.  De brilmonturen hebben we gratis gekregen van de groothandel en collega’s, maar de glazen moeten na de missie aanschaffen (en betalen) ook vanuit ons spaarpotje.  Daarnaast hebben we ook nog wat administratieve kosten (verzekering refractometer, telefoonkosten, reiskosten van ophalen en wegbrengen van refractometer van en naar Nederland) en tenslotte sluiten we toch 14 werkdagen onze eigen winkel, dus ook geen inkomen dan.  Maar ja, ’t is toch voor het goede doel hé,  en de voldoening die we ervan zullen ontvangen is met geen geld te betalen.”

Johan Hoet , 24/10/2012

Website Optiekers zonder Grenzen