Brillen persoonlijk afgeleverd!

In november 2011 is Zienderogen, zoals eerder beschreven (verslag) met een team van 5 personen, naar The Gambia geweest om oogmetingen te doen. Normaliter worden de complete brillen opgestuurd naar het betreffende land en via contact personen ter plaatse verder verzorgd.

Omdat wij (Hans en Maria) vaak in de maand december naar een zonnige bestemming gaan, leek het ons een goed plan om deze keer voor The Gambia te kiezen, zodat we dan meteen de nieuwe brillen persoonlijk op de verschillende locaties kunnen afleveren. Tevens kunnen de brillen goed worden afgepast, en kunnen wij dan meteen de reacties van de mensen zien. Doordat wij er in november j.l. waren geweest, hebben wij verschillende mail adressen, en kennen wij ook een aantal contactpersonen. Allereerst moesten wij een programma maken voor de 4 verschillende locaties. GOVI in Bakau, het Healthcentre in Brufut, SOBEYA in Serrekunda, en tenslotte het Healthcentre in Jiboro in het zuiden bij de grens met Senegal. Nadat wij (Maria dus) de verschillende data had door gegeven voor de betreffende locatie, moesten de lijsten met namen, mobiele telefoonnummers, en volgnummers per E-mail worden verstuurd naar de diverse locaties, zodat zij de mensen tijdig kunnen melden op welke dag wij met de nieuwe brillen zouden komen. Op de eerste 3 locaties was alles perfect geregeld. Toen wij aankwamen zaten er al veel mensen te wachten. Op een enkele bril na ( 3 stuks) zijn alle brillen aan de juiste personen afgeleverd.

Voor de laatste locatie (Jiboro) hadden wij 2 dagen uitgetrokken (met een overnachting) omdat de afstand vanaf ons hotel nogal groot was. Voor deze locatie hadden wij 127 brillen bij ons. Vol verwachting begonnen wij onze eerste dag, maar helaas er zat nog niemand op ons te wachten. Dit leek ons geen goed voorteken en inderdaad op deze dag kwamen er slechts 10 mensen hun bril halen. Maar, had men ons verzekerd, de tweede dag komen alle andere mensen wel, want op de 2 voorafgaande vrijdagen was het in de moskee omgeroepen. Maar ook dat bleek niet te kloppen. Want helaas werd op deze tweede dag de nieuwe president ingehuldigd en had hij busjes naar de dorpen in de omgeving gestuurd om alle mensen op te halen om bij zijn feestje te kunnen zijn, met gratis eten. Deze dag zij er ongeveer 40 mensen geweest, dit betekende voor ons dat we op deze locatie helaas ongeveer 80 brillen hebben moeten achtergelaten, wat ons toch wel een katterig gevoel gaf. Inmiddels kregen wij deze week (10 februari) een mail uit Jiboro van onze contact man, dat nu alle brillen wel zijn afgehaald. Dit geeft ons een zeer voldaan gevoel. Het is heel bijzonder om ook de laatste fase van onze oogmissie mee te maken, en te zien hoe blij en dankbaar de mensen zijn met hun nieuwe bril. En wij hebben genoten van onze “werkvakantie”, met heel veel vakantie, weinig werk en veel blije mensen!

Klik hier voor de prachtige plaatjes van blije mensen!

Hans en Maria van Rijswijk, 12 februari 2012