Beknopt verslag missie Tanzania

Op 1 juni vertrok de Oegstgeestse Christien Kiewiet de Jonge naar Tanzania om voor de Stichting Zienderogen 10 dagen brillen aan te meten voor de allerarmsten. Stichting Zienderogen zet zich in voor de blinden en slechtzienden in de derde wereld. Zienderogen vind het belangrijk om rechtstreeks met de lokale bevolking te werken en daarmee de kosten zo laag mogelijk te houden. Zienderogen doet er alles aan om de eigen kosten zo laag mogelijk te houden, dure hotels zijn bijvoorbeeld uit den bozen.

Het vijftallige team bestond uit oogheelkundig assistenten, opticiens en de oprichter van Zienderogen, Jacques Tuinders. Het team kijkt terug op een indrukwekkende reis. Christien: “Met de meegenomen leesbrillen hadden we direct resultaat.

De mensen waren uitgelaten dat ze hun bijbel konden lezen en hun handwerk weer konden zien. Veel slechtzienden hebben natuurlijk een bril nodig; met behulp van de oogmetingen die we uitgevoerd hebben kunnen er nu brillen worden gemaakt in Nederland en opgestuurd naar Mwanza. We werkten acht dagen lang van de vroege morgen tot zonsondergang en konden daardoor een kleine duizend mensen helpen. De wachtrijen waren nog veel groter. De situatie is echt schrijnend, er zijn heel weinig oogartsen voor de bevolking, die bovendien geen apparatuur of medicijnen hebben. Veel mensen lijden aan staar of hebben ontstekingen waarvoor hulp nodig is.

We willen zeker teruggaan, ook met oogartsen, om zoveel mogelijk mensen te helpen. Voor blinden is er wel een school, waar brailleonderwijs wordt gegeven, maar moderne middelen zoals een braille schrijflei of speciale computerprogramma’s daar kan men alleen nog maar over dromen, en het zou mooi zijn als wij die dromen weten te verwezenlijken”.

Christien richt zich nu eerst op een weeshuis. Ze wil nu de 50 kinderen van het weeshuis voorzien van nieuwe kleren. De naaister aldaar is al betaald en wacht nu op de stof uit Nederland Als dit gelukt is, wil ze zich inzetten voor een braillecomputer. Tegen die tijd gaan we kijken hoe we het geld daarvoor bij elkaar kunnen krijgen. Het werk voor de stichting Zienderogen heeft me echt gegrepen en ik blijf me hier zeker voor inzetten!”

Voor het volledige reisverslag klik hier.

Christien Kiewiet de Jonge